De nye funcartene

Vi kjøpte tre nye funcarter i 2004. De nye funcartene er bygget som crosscart med tilpasning av motor, sete, pedaler og hjuloppheng. Siden de er bygget som crosscart er de mer solide enn de gamle. De er også en del større og tyngre. Det var flere klubber/lag som bestilte samlet fra Norsk Crosscarting for å få en god pris.

Tilpasninger fra crosscart til funcart

Crosscart

De nye funcartene er bygget opp som crosscart med en del tilpasninger. En crosscart er bygget med en kraftig stålramme og veltebur. Dette beskytter føreren ved velt. En crosscart har ca 70 hk og brukes til konkuransekjøring. Konkuransekjøring foregår på bilcrossbaner, og toppfarten er som på en rallybil. Dette blir for mye for vår funcartbane.

Funcart

Siden de nye funcartene er bygd opp på ramme som en crosscart er de mye mer solid enn de gamle funcartene vi har. På de nye funcartene er det 9 hk motor med automatisk slureclutch (converter clutch). Dette er fordi de skal være enkle å kjøre, med kun gass og brems. I tillegg er pedalene senket lenger ned mot gulvet slik at de minste når opp til pedalene med tuppen på skoen. Det er også justerbart sete i lengderetning slik at funcartene passer for både store og små. Etter besøket hos Norsk Crosscarting i Grimstad ønsket vi større motor og annen utveksling på kjedet som går bak til hjulene. Større motor viste seg å være vanskelig i kombinasjon med slureclutchen. Funcartene har nå god toppfart men litt dårlig akselerasjon. Ut fra den banen vi har skulle vi ønsket litt lavere toppfart og bedre akselerasjon. Den siste modellen ble levert med større bakdrev (tannhjul for kjede), og har bedre akselerasjon. Vi bestillte nye bakdrev til de to første modellene også.

Byggingen

Byggingen av de nye funcartene foregår hos Norsk Crosscarting i Grimstad . Han som bygger funcartene heter Glenn Emil Jørgensen. Byggingen av funcartene har tatt lenger tid enn beregnet på grunn av utvikling, tilpasninger og forbedringer i tillegg til selve byggingen. Forsinkelsene skyldes også delvis at vi ikke ønsket å være de første som fikk levert de "tilpassede crosscartene". På den måten ble noen problemer avdekket før vi fikk våre. Det har også medført at vi har fått forskjellige modeller. Den største forskjellen på disse er styringen og hjulopphenget foran. De siste er mye bedre å kjøre pga bedre og lettere styring.

Forskjellen på første og siste modell

Det som skiller de to modellene er ganske mye: styringen, hjulopphenget foran, fjæring bak, wirefeste for gasspedal, rammen rundt motor, åpning av veltebur m.m.

Lite feil og problemer

Vi har hatt lite problemer med de nye funcartene sammenlignet med de gamle vi har/hadde. De fleste problemene vi har hatt er "barnesykdommer". Utviklingen fra første til siste modell har gått fremover og det er stadig forbedringer på funcartene. Produsenten er glad for tilbakemeldinger om de feil og problemer som oppstår slik at han kan forbedre dette. Han er alltid hjelpsom med ideer og forklaring slik at vi får reparert det fortest mulig. Vi er godt fornøyd både med funcartene og leverandøren.

Her er noen av feilene vi har hatt, og løsning til problemene

Les mer om den gamle typen funcart .