Regler for Trial
Aldersgrenser:
- Aldersgrense for 50 - 125 cm³ i Aquaklubben: Alle klubbdeltakere (fra 5 klasse og oppover)
(I Norge har 5 åringer har lov til å kjøre trial inntil 80 cm³, og fra det året man fyller 8 år kan man kjøre intil 200cm³)
- Alle skal begynne med 50, 80 eller 125 cm³ trialsykkel uansett alder.
- Aldersgrense for 250 cm³ og større: 13 år / god til å kjøre på liten trialsykkel (leder bestemmer).
(Denne aldersgrensen gjelder det året du fyller 13 år. Eksempel: Hvis du fyller 13 år i desember, kan du begynne å kjøre i januar selv om du bare er 12 år.
I Norge er det ingen begrensninger på motorstørrelse fra det året man fyller 13 år.)
- (Norges Motorsportforbunds forskrifter for barneidrett, gir i visse tilfeller muligheter for dispensasjon fra aldersgrenser for trening.)
- (Norges Motorsportforbunds forskrifter tillater kun kjøring på områder og klubber som de har godkjent. For kjøring andre steder gjelder vanlige krav til førerkort og skilt på motorsykkelen.)
Kjøreutstyr/klær:
- Hjelm er påbudt for alle. Hjelm lånes ut på klubben.
- Hansker er nå påbudt for alle i følge Norske regler. (Kjører tar med selv.)
(Tidligere var dette kun påbudt for de som var under 16 år)
Vi anbefaler at alle bruker hansker.
Hastigheten er så lav i trial at man kan bruke vanlige hansker for fritidsbruk, sykkelhansker eller tynne arbeidshansker.
Det finnes også spesialhansker for trial, men de er dyre. Tynne og tettsittende fingerhansker er best. (Ikke negangshansker.)
Tips: Monteringshansker fås i jernvareavdeling eller i jernvarebutikk for ca 40 kroner.
Monteringshansker er tynne arbeidshansker og man får godt grep på styret. De er også billige. Finn en liten størrelse.
Får man ikke tak i rett størrelse er det bedre å bruke hansker for fritidsbruk, skykkelhansker e.l.
Vi anbefaler ikke "vanlige motorsykkelhansker" fordi de er tykke og stive. De er beregnet på å beskytte hendene i stor hastighet.
Det finnes spesielle hansker for trial, men disse anbefales ikke til nybegynnere pga pris. (De koster fra 250 til 500 kroner.)
Trialhansker må kjøpes i spesialforretninger for trial og motorsport.
Hansker kan kjøpes hos Motorsyklisten i Søgne.
- Klær som dekker armer og bein. Vanlige klær er OK. Unngå bukser som er vide i beina,
pga fare for å sette denne fast i trialsykkelen eller i andre ting. En strikk rundt foten kan
helpe hvis det er problemer med vide bukser.(NB! Ikke shorts og t-skjorte.)
- Sko skal dekke ankel, og være litt stiv for å støtte foten.
(Helst ikke vanlige lave joggesko. Ikke tresko, sandaler osv.)
Hvis det er snøring må denne festes/knyttes slik at den ikke setter seg fast i
trialsykkelen eller i trær og busker. Bukse kan stappes oppi sko for å hindre at den henger seg fast (eller bruke strikk).
Kjøring:
- Kjøring med trial er kun tillatt på treningsområde for trial og trialområdet i skogen (trial-løypa).
Ingen annen kjøring er tillatt. (Treningsområde for trial betyr: I midten av crosscartbanen)
- Flere kjørere deler på en trialsykkel. Kjørere deler seg inn i en gruppe pr trialsykkel.
- Ved skjøring i skogen skal det gis tillatelse før kjøring. Ved kjøring i trialløypa/skogen skal
kjører ha tillatelse for å forlate området. Det er to årsaker til dette.
Vi ønskerå vite hvor alle er. Området vi kjører på er stort og vi ser ikke hele området på grunn av
trær og fjell. Hvis det går lang tid uten at vi ser eller vet hvor trialkjørere er må vi lete etter dem.
Det kan være at trialsykkelen har motorstopp eller at trialkjøreren har fallt og skadet seg eller sykkelen.
Den andre grunnen til denne regelen er å begrense kjøring til og fra trialområdet. Vi ønsker ikke at
alle skal kjøre ut av trialområdet for å "drikke" eller fordi de har "glemt å fylle bensin". Drikke og
andre nødvendige ting tas med opp til trialområdet, eller man kan gå for hente mens noen andre kjører.
På denne måten utnytter vi også trialsyklene bedre.
Vask, reparasjoner og vedlikehold:
- Den kjøreren som tar ut en trialsykkel fra garasjen skal sjekke at trialsykkelen er i orden,
fylle bensin, smøre kjede m.m. Dersom det er feil på trialsykkelen skal dette repareres
eller godkjennes av leder for trial eller verksted før kjøring.
- Den kjøreren som har tatt trialsykkelen ut av garasje er ansvarlig for vask av trialsykkelen etter bruk.
Denne kjøreren skal også parkere trialsykkelen i garasjen og stenge bensinkrane på trialsykkelen.
Kjørere som ikke oppfyller krav til kjøreutstyr og klær kan bli nektet å kjøre inntil dette er i orden.
Kjørere som ikke følger regler og anvisninger fra ledere kan bli nektet å kjøre i en bestemt tidsperiode, for eksempel en kveld.